Första inlägget !!!

Bokens framsida är extremt simpel, bakgrunden är ljusblå och i mitten finns ett porträtt av författarinnan Sophie von Knorring. Framsidan ger väl läsaren en viss aning av att det handlar om överklassen och de illusioner som finns där men den säger egentligen inte så mycket om innehållet. Att det är ett porträtt utav Knorring skulle också kunna vara för att boken är något utav en självbiografi. 
 
Jag vet inte riktigt vad det är jag föväntar mig utav den här boken. Dels för att jag inte valde den själv utan fick den påtvingad mig och dels för att jag inte kan se någon självklar koppling mellan mig en 16 årig kille år 2011 och boken som handlar om en kvinna under tidigt 1800-tal. Men det ska ändå bli spänande att läsa den här samhällsskildrande självbiografin.

Utifrån det lilla jag läst så här långt kan jag säga att språket garanterat kommer att bli en extremt stor utmaning. Meningarna är fruktansvärt långa och krångliga; ordföljden och  stavningen är tydliga tecken på hur gammal den här boken faktiskt är. Ex. ... hvilket tillräckligt säger dig, hvarifrån det kommer, efter du aldrig egde flera barn...


Kommentarer
Postat av: linneaa

intressant förstainlägg! väcker funderingar

2011-04-07 @ 22:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0